čtvrtek 2. října 2014

IIFYM, fotky a nový začátek

Ahoj,
ozývám se po strašně dlouhý době. Mezitím jsem si v hlavě srovnala pár věcí a ujasnila si, jak to s tím zdravým životním stylem vlastně mám a chci mít.
Konečně jsem si uvědomila, že bych měla jíst víc, než doposud. Moje porce jen tak tak pokrývaly bazál. Ne, že bych nechtěla jíst a myslela si, že tím nějak zázračně zhubnu, ale spíš jsem to neřešila, jedla jsem, kdy se mi zachtělo. Například o prázdninách jsem málokdy vstala na snídani, dala si oběd a večer si občas dala večeři, kterou jsem uvařila na brigádě. Ani nebudu počítat, kolik kalorií to tak mohlo být, ale dost určitě ne.
Za to pohybu jsem měla požehnaně, každý den (včetně víkendů) jsem jezdila 10-15 km kopcovitým terénem do práce, podle toho, kterou trasu jsem si zvolila (A musím uznat, že můj zadek po tom vypadá stokrát líp!). Plus sobotní směna 3 hodiny uklízení a občas jsem si dala Zuzku, když jsem ještě někde posbírala síly.


Proto jsem se druhý týden v září rozhodla, že najedu na IIFYM a zavedu si nějaký "režim", který budu dodržovat.

Co to vlastně IIFYM je?
Každý, kdo se o zdravý životní styl nějaký ten pátek zajímá, určitě o IIFYM slyšel. Pro ty ostatní - jedná se o zkratku termínu If It Fits Your Macros - v překladu to znamená, že můžete jíst, co chcete, pokud se vejdete do svých maker (bílkoviny, tuky, sacharidy). Nemělo by se ale zapomínat na to, že v jídelníčku by mělo být alespoň 80% zdravých potravin, po dvou čokoládách asi pekáč buchet mít nebudete, i když vám budou sedět do maker.


Jak jsem si "makra" nastavila já?
Jednoduše, podle IIFYM kalkulačky. Hodnoty jsem si upravila tak, aby mi vyhovovaly. Nastavila jsem si mírný bulking, který jsem si ještě trochu snížila, zatím mám ze sacharidů strach :D
Ve finále jsem se dostala k hodnotám:

100g bílkovin
240g sacharidů
70g tuků

Dává to nějakých 2000 kalorií, což je podle mě zlatý střed.
8.září jsem na IIFYM najela a baví mě to! Večer nemám hlad, nemám chuť na sladké a tenhle režim mi (zatím) naprosto vyhovuje. Připadá mi, že už vidím i nějaké změny na těle :) Nicméně na hodnocení je ještě brzy, chci počkat ještě měsíc a pak se rozhodnu, jestli budu něco měnit, nebo zůstanu při starém.
Zatím mám problémy se držet i o víkendech, vzhledem k tomu, že si doma nemůžu vařit (přes týden jsem na intru) a v neděli večer do mě vždycky nacpe přítelova mamka nějakou nezdravou večeři. Vím, že se říká, že kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody, ale tohle ještě musím nějak vykoumat a dořešit.

S tím souvisí i fotka, kterou jsem si (konečně) pořídila pro porovnání. Od začátku mého "cvičení" (prosinec 2013) jsem nesledovala váhu, míry a ani se nevyfotila. Teď je mi to docela líto, takže s focením začínám a jednou za čas tu nějaká fotka přibyde :)


Fotka je nic moc kvalita, ale pro přehled to stačí. Foceno 5 dní po držení IIFYM, pro srovnání mám pro vás fotku z osmé třídy základní školy, když jsme byli na lyžařském kurzu:


Slečna v zeleném, ajajaj, stydím se :D

Jak to mám s pohybem
Jak už jsem řekla, přes prázdniny (hlavně teda v červenci) jsem hodně jezdila na kole, ve finále to dělá nějakých 300 kilometrů! Srpen byl spíše odpočinkový, stejně tak první týden v září, kdy jsem upadla do školní deprese a nebyla schopná ničeho :D Teď se vážně snažím, koupila jsem si permici do fitka na osm vstupů - každou středu chodím na kruhové tréninky, kde nás pokaždé totálně zničí. Je to jediná varianta, kterou moje peněženka snese, všechno utratím za jídlo.
Minimálně jednou týdně chodím plavat. Naposledy jsem uplavala 1 kilometr za 45 minut, což je pro mě totálně výkon, když jsem v červnu nezvládala uplavat ani 50 metrů bez toho, abych nevypustila duši :D

Teď se snažím i začít pořádně běhat. Tenhle týden jsem s mojí kamarádkou uběhla pět kilometrů v kuse, bez přestávky na chůzi. Konečný čas 29:40, jsem z toho vyjukaná ještě teď! Běželo se strašně krásně, vzduch byl čistý po dešti, ideální teplota, prostě paráda. Vůbec jsme nečekaly, že by se nám někdy povedlo 5 km uběhnout :) Proto jsem si dala předsevzetí, že do konce školního roku zaběhnu kilometrů deset. A já to dokážu!



Jinak zbytek týdne vyplňuji programem NTC, Shaunem, Zuzkou, Jill a Youtube tréninky. Nezdá se to, ale i tohle dokonale dokáže odrovnat!
Víkendy věnuji protahování a józe, chtěla bych konečně dokázat ten provaz, který si slibuju už rok a pořád jsem se ani o cm neposunula :D

Cca 45 minut po fyzické aktivitě si dávám gainer, je pro mě těžké přijmout tolik sacharidů z normální stravy, musím si zvykat a postupně roztáhnout žaludek :D

V lednu by se měla znovu otevřít naše školní posilovna, takže přemýšlím o dvou dnech s těžkými vahami, jinak dál pokračovat v předchozích aktivitách.

Co mám v plánu s blogem?
Jelikož tu bylo dost mrtvo a moje předchozí články nebyly moc kvalitní, budu se na tom snažit zapracovat. Mám v plánu spustit pravidelnou rubriku o mém IIFYM, kolik stojí zdravě jíst a něco ve stylu Food Inspiration. Také nejspíš začnu znovu psát, co jsem cvičila. (Můžete si mě přidat na endomondu, štve mě, jak nikdo z mých přátel necvičí a mám na hlavní zdi jen příspěvky ode mě :D)
Můžete mě také sledovat na instagramu - občas tam něco postnu, převážně jídlo. Za brigádu jsem si konečně pořídila "smartphone".

Jak jste na tom vy, co se stravy a pohybu týče? :)

5 komentářů:

  1. Držím palce, ať se daří :-)

    OdpovědětVymazat
  2. připomínáš mi mě na konci prázdnin, provedla jsem přesně stejnou změnu ve stravování :D makra máš nastavená suprově a změna na fotkách je opravdu velká, gratulace a ať se ti daří bulking! :)
    posilovnu určitě doporučuji, je to zase něco jiného a super, já se do ní úplně zamilovala :) ale cvičení doma nebo v přírodě má taky něco do sebe. závidím, že tě baví běh, já ho moc nemusím .. a s tím kolem jsi taky dobrá, 300km je super :)
    a endo (taky tam nemám moc přátel) i insta přidávám :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadáš teď naprosto skvěle:)) Jinak je určitě dobře, že jsi na jídle přidala, budeš se pravděpodobně cítit daleko lépe.) vůbec to máš hezky naplánované, tak držím palce!:)

    OdpovědětVymazat
  4. těším se na články! a musím říct, že taky lituju, že jsem se v průběhu toho, kdy se věnuju fitness, víc nefotila - nemám žádnou fotku z úplných začátků, žádné váhy, míry...sice vím, že jsem se hodně zlepšila a změnila, ale stejně, chtěla bych to vidět někde černé na bílém :D

    OdpovědětVymazat
  5. Vypadáš skvěle. Máš to hezky vymyšlené, tak budu držet palce, at ti to všechno klapne podle představ. Kéž by se tělo řídilo jen podle pohybu a nebyla v tom klíčová ta strava, že :D Taky jsem se ted rozhodla, že krom fitka třikrát týdně si přidám ještě další aktivity, už mi to přijde takový jednotvárný :D :)

    OdpovědětVymazat

Za každý komentář budu ráda a s radostí na něj odpovím! :)